هراس اسرائیل از مقایسه شدن با رژیم آپارتاید

هشدارهای اخیر یایر لاپید[۱] ، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، مبنی بر اصرار کسانی که او آنها را دشمن اشغالگر توصیف کرد، برای توصیف سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی ها به عنوان "دولت آپارتاید" که اصطلاح دیگری معادل "رژیم آپارتاید" است"، همچنان واکنش‌های زیادی در داخل اسرائیل دارد و همچنین حالتی آزاردهنده در جامعه دیپلماتیک اسرائیل در حال گسترش است.

اسرائیلی‌ها از سیاست اتخاذ شده توسط سازمان‌های حقوق بشر برای «بد جلوه دادن» وجهه دولت اشغالگر و مقایسه آن با نظام آپارتایدی که در دهه‌های گذشته در آفریقای جنوبی، بر اساس قومیت و ایجاد فاصله بین سفیدپوستان و سیاه پوستان آفریقایی که اکثریت قریب به اتفاق را تشکیل می دادند، می‌ترسند. این سیستم برای بیش از ۴۰ سال با حقارت تمام حاکم بود، چون سیاهان از حق رای و سایر آزادی ها محروم بودند.

دن پری[۲] ، نویسنده وب‌سایت «تایمز اسرائیل» و رئیس انجمن مطبوعات خارجی، در مقاله‌ای، می‌گوید: "ترس اسرائیل ناشی از تلاش‌های سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی برای مقایسه سیاست اسرائیل علیه فلسطینی ها در مورد آنچه قبلاً برای سیاهان آفریقای جنوبی اتفاق افتاد ایجاد شد. امروز، آنها در ایالات متحده تحت تعقیب هستند؛ از اکثر حقوق محروم هستند و توسط یک گروه قومی اقلیت قربانی آپارتاید تلقی می شوند. "

وی افزود: مواضع نیروهای ضد اسرائیلی به این صورت است که بین کشورهایی که آپارتاید را اعمال می کنند، مانند رژیم سابق آفریقای جنوبی، و اکنون ایالات متحده همراه با اسرائیل، که از طریق اتخاذ سیاست نسل کشی و غیرقانونی نامیدن فلسطینیان و شهرک سازی، همین سیاست را در قبال فلسطینیان در کرانه باختری اعمال می کنند، یک مبنای ژنتیکی مشترک وجود دارد.

از طریق بررسی آماری، اسرائیلی‌ها از این مسئله که بیشتر جمعیت جهان پس از سقوط رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی متولد شده‌اند، هراس دارند. بنابراین، آنها اسرائیل را با همین خصوصیات توصیف می کنند، که اسرائیلی‌ها را ملزم به تلاش برای جلوگیری از استفاده از اصطلاح سیستم آپارتاید می کند، هرچند اسرائیل ۵۴ سال است که کنترل سرزمین‌های فلسطین را در دست گرفته است. انتظار نمی رود که این رژیم سیاست خصمانه خود را در قبال آنها تغییر دهد. اکنون با وجود مخالفت جهانیان، برای یهودیان شهرک می‌سازد و دانشگاه‌هایی در آنجا تأسیس می‌کند.

در عین حال، آنچه که تکرار مفهوم حکومت آپارتاید در جهان را تقویت می کند، این واقعیت است که سرزمین های تشکیلات خودگردان فلسطین به جزایری تبدیل شده اند که توسط منطقه ای تحت کنترل کامل ارتش اسرائیل احاطه شده اند. این مسئله به ناچار باعث پذیرش بانتوستان ها[۳] می شود و به کل جهان وضعیتی را یادآوری می کند که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، در زمان رژیم آفریقای جنوبی حاکم بود. شاید سیاستی که نیروهای اشغالگر علیه فلسطینی ها اعمال می کنند، نژادپرستی باشد.

لازم به ذکر است که برآوردهای بدبینانه اسرائیلی ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲، شاهد کمپینی از سوی سازمان های بین المللی و سازمان ملل برای انتخاب اصطلاحات و واژگان مربوط به آپارتاید با توجه به سیاست های اسرائیل در قبال فلسطینی ها هستند که باعث شد وزارت امور خارجه و کنسولگری های اسرائیل در سراسر جهان برای مواجهه با آنچه آنها به عنوان یک سونامی سیاسی علیه خود می دانند، خود را آماده نمایند.

منبع :

https://vocfm.co.za/israel-fears-being-compared-to-the-apartheid-regime/

 

[۱]  Yair Lapid

[۲] Dan Perry

[۳] Bantustans: بانتوستان ها ابزار اجرایی اصلی برای دور نگه داشتن سیاهان از نظام سیاسی آفریقای جنوبی تحت سیاست آپارتاید بودند.

کد خبر 11284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =